Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5245182   L'art d'engrescar a llegir i seleccionar llibres per infantil i primària
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   2/5/2024 - 30/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   25SD L'art d'engrescar a llegir i seleccionar llibres per infantil i primària
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   L'objectiu principal del curs és acompanyar al personal docent en el procés de selecció de llibres de qualitat i oferir estratègies per apropar-los a l’alumat a través de la seva lectura.
La finalitat se centra a ensenyar a seleccionar llibres de qualitat a través d'un gran ventall de criteris que guiaran aquestes decisions i fer-ne una bona lectura posterior tot potenciant l'hàbit lector dels més petits i petites amb recomanacions adaptades a les seves edats, interessos i necessitats.
El primer mòdul acosta la literatura de tradició oral i presenta un gran ventall de tipologies de llibres amb exemples visuals per acabar d'entendre les seves característiques principals. Aquesta primera part permet respondre a la pregunta «Què llegim?» la qual es complementa amb la següent qüestió «Per què llegim?» on s'exposen diferents motius que poden impulsar l'hàbit lector.
Al segon mòdul es fa un apropament al concepte de llibres de qualitat i es presenten alguns criteris que poden motivar al personal docent a seleccionar-los. Des dels criteris centrats en l'infant segons l'edat, les seves capacitats i les seves necessitats fins a la recerca segons la temàtica, els autors,autores, els il·lustradors, il·lustradores o les editorials. Finalment, també es parla de la selecció a partir de la recomanació d'entitats especialitzades en llibres.
Al tercer mòdul es presenten tres passos essencials per escollir un bon llibre: la recerca, l'anàlisi i la tria. S'aprofundeix en el procés de selecció d'un llibre segons els aspectes externs del llibre o les primeres observacions que es realitzen fins a obrir-lo i analitzar-lo amb més profunditat. En aquesta anàlisi, primerament, s'observa l'autor, l’autora i l'entitat que realitza el llibre i els elements que configuren el paratext (portada, contraportada, enquadernació i tipografia). Posteriorment, se centra en els elements que constitueixen la narració (adaptació a l'edat, personatges i narrador o narradora) i finalment el text, les imatges i les respostes que provoquen en el lector i la lectora.
El quart i últim mòdul culmina la selecció dels llibres realitzats als mòduls anteriors amb la seva lectura. Una lectura propera, amable i sincera, on no tingui únicament rellevància la veu sinó tot el cos. Finalment, s'ofereixen una sèrie de propostes de promoció a la lectura amb l'objectiu d'apropar diferents maneres de treballar la literatura i promocionar l'hàbit lector dels infants a les escoles.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors i les formadores de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   1. Impartir docència fent ús d’estratègies didàctiques que potenciïn la lectura com a instrument d’aprenentatge.
2. Conèixer un gran repertori de llibres adreçats a infants d’infantil i primària que englobi la diversitat de tipologies des d’antologies de contes de tradició oral fins als llibres d’avui.
3. Ampliar el coneixement sobre l’oferta editorial amb la descoberta de diferents institucions que treballen per crear llibres com també per fer-ne difusió.
4. Recopilar informació sobre el perfil lector de l’alumnat com també dels diferents criteris de selecció que ens poden impulsar a escollir un llibre de qualitat.
5. Desenvolupar habilitats pròpies de la persona mediadora per seleccionar llibres propis i guiar al lector i la lectora en el coneixement de les seves preferències i interessos.
6. Descobrir diferents tècniques i estratègies d’un narrador o narradora per connectar amb el lector i lectora i potenciar l’interès per l’hàbit lector.
  
Continguts   MÒDUL 1. QUÈ I PER A QUÈ LLEGIM? S’apropa al lector i la lectora la possibilitat de conèixer un gran repertori de llibres a partir de la descoberta de diferents tipologies narratives que engloba des dels contes de tradició oral fins als llibres d’avui dia. Es respondrà a la pregunta «Què llegim?» i es complementarà amb una nova qüestió «Per què llegim?» on es podran observar els beneficis que aporta la lectura d’un bon llibre.
1. Introducció
2. Què llegim? Dels contes de tradició oral als llibres d’avui en dia
3. Per què llegim?
4. Conclusions
5. Recopilació de llibres, autors,autores, il·lustradors, il·lustradores i editorials consultats
6. Referències bibliogràfiques i webgrafia
MÒDUL 2. PRIMER APROPAMENT ALS CRITERIS DE SELECCIÓ. S’aprofundeix en el coneixement d’un gran ventall de llibres segons diferents criteris de selecció centrats en les edats dels lectors i les lectores, les seves capacitats, interessos i necessitats però també es pot fer recerca literària segons la temàtica, autors,autores, il·lustradors,il·lustradores editorials o per la recomanació de diferents entitats o institucions dedicades al món del llibre.
1. Introducció
2. Llibres de qualitat literària
3. Criteris de selecció d’un bon llibre
3.1. Per edat i interès lector
3.2. Segons les habilitats i les necessitats
3.3. Per temàtica
3.4. Per autors, autores o il·lustradors, il·lustradores
3.5. Per editorials
3.6. Per recomanació
4. Conclusions
5. Recopilació de llibres, autors,autores il·lustradors, il·lustradores i editorials consultats
6. Referències bibliogràfiques
MÒDUL 3. COM ESCOLLIR UN LLIBRE DE QUALITAT EN TRES PASSOS. S’acompanya al personal docent amb diferents tècniques i consells per reconèixer llibres de qualitat des del moment en què s’inicia la recopilació fins a la selecció final amb tres senzills passos. Remenar llibres, seleccionar-los i fer la tria final es convertirà en un repte apassionant per a qualsevol persona mediadora que adquireixi aquestes estratègies.
1. Introducció
2. Remenem els llibres!
2.1. Primeres observacions: paratext
3. Els analitzem!
3.1. A primera vista: elements generals que construeixen la narració
3.2. Entrem dins del llibre: text i imatges
4. La tria! Escollim llibres de qualitat literària
5. Conclusions
6. Recopilació de llibres, autors, il·lustradors i editorials consultats
7. Referències bibliogràfiques
MÒDUL 4. L’ART DE LLEGIR LLIBRES. Dotar al personal docent d’estratègies i tècniques per llegir i compartir amb els més petits i petites l’apassionant món de la literatura. Llegir no és únicament descodificar un text sinó ser capaç de connectar amb qui escolta i observa atentament la història explicada. Aquest serà un dels objectius principals el qual s’assolirà entenent la lectura que fa l’infant dels textos, el paper que ha de tenir la persona mediadora i la creació d’activitats de promoció a la lectura.
1. Introducció
2. La lectura de l’infant
2.1. Llegir abans de llegir
3. La lectura de la persona adulta
3.1. El paper de la persona mediadora
3.2. Expliquem llibres!
4. Activitats de promoció de la lectura
5. Recopilació de llibres, autors, autores,il·lustradors, il·lustradores i editorials consultats
6. Conclusions
7. Referències bibliogràfiques
  
Formador/a   Lorena Aguilera López
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1. QUÈ I PER A QUÈ LLEGIM?
Activitat 1. I tu que llegeixes? (fòrum)
REFLEXIONAR I COMPARTIR. L’activitat pretén compartir un llibre d’interès personal a partir del qual han de posar en funcionament els aprenentatges del mòdul, han de classificar-los segons la seva tipologia.Es realitza una recopilació literària interessant de diferents títols i llibres per consultar-los i conèixer-los.
Activitat 2. Realitat literària a les aules (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. En aquesta activitat observaran casos reals o imaginats d’una escola que treballa la literatura dins del seu projecte escolar. Podran compartir com és la seva realitat literària als seus centres educatius.
Activitat 3. Cas pràctic: per què llegim? (tasca)
REFLEXIONAR I RAONAR. A partir de la tria d’un dels llibres presentats han de reflexionar sobre els diferents aspectes que poden impulsar a un lector o lectora a llegir un llibre determinat. Analitzar el llibre, text, imatges, permet fer un apropament per entendre la importància de seleccionar llibres de qualitat, tema en el qual s’aprofundeix als mòduls següents.

MÒDUL 2. PRIMER APROPAMENT ALS CRITERIS DE SELECCIÓ
Activitat 1. Llibres de qualitat (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. A partir de les respostes volem aprofundir en una definició sobre el que és un llibre de qualitat segons les experiències personals. L’activitat serveix de base per entendre quins criteris de selecció s’han de tenir en consideració ampliant les aportacions inicials.
Activitat 2. Selecció per temàtica (tasca)
REFLEXIONAR I RAONAR. Fer una recopilació de llibres segons diferents temàtiques i justificar el motiu de la seva selecció. Es complementarà amb els criteris que constitueixen el llibre, com ara: el paratext, el format, el text, les il·lustracions…

MÒDUL 3. COM ESCOLLIR UN LLIBRE DE QUALITAT EN TRES PASSOS
Activitat 1. Reflexions literàries (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. Ajuda a conèixer els propis criteris de selecció de llibres tot ampliant-los amb la informació que s’ofereix al temari. Es parteix dels coneixements inicials però també s’ha de contrastar amb nous aprenentatges.
Activitat 2. Butlletí literari (tasca)
REFLEXIONAR I RAONAR. Vol apropar a la necessitat de realitzar accions per al foment de la lectura des de la realitat del centre. Pot servir per posar en pràctica alhora que posen en funcionament els aprenentatges del mòdul.

MÒDUL 4. L’ART DE LLEGIR LLIBRES
Activitat 1. Com llegir? (tasca)
REFLEXIONAR. Permetrà entendre la importància de narrar tenint en compte no només la veu sinó tot el cos. Amb diferents passos a seguir comprovaran quina de les dues experiències viscudes és més satisfactòria.
Activitat 2. Expliquem llibres! (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. Dona estratègies al professorat per a la planificació en la presentació d’un llibre en diferents moments. Compartiran un gran ventall de llibres i les seves propostes d’actuació.
Activitat 3. Reflexió final (fòrum)
REFLEXIONAR. En aquest últim fòrum hauran de compartir els seus aprenentatges i sensacions al llarg del curs.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).